Ročníkové projekty – školní rok 2015/2016
1.A – Zdravě a hravě
Celým rokem nás provází zdraví – preventivní péče o chrup a tělo, zdravý pohyb, zdravá strava. Celkový pohled na zdravý životní styl. Získáváme základní informace, které rozšíříme o konkrétní témata formou exkurzí a přednášek. Načerpané informace v závěru roku shrneme v přípravě projektů pro MŠ – zdravé zoubky, zdravé mlsání pro 1. a 2. třídy, divadelní scénka pro MŠ – Zvířátka a mlsání. Úplným závěr je souhrnná prezentace našich „zdravých a hravých aktivit“.
1.B – Co by bylo, kdyby nebyla voda
Cílem projektu je seznámit žáky s důležitostí vody pro život na Zemi a potřeby její ochrany. V rámci projektu jsme navštívili Vida Science Brno, kde se děti seznámily s vlastnostmi vody, viděly některé mořské živočichy a měly možnost slyšet zvuk velryb. Prakticky si vyzkoušely vlastnosti sladké a slané vody. V rámci společné výuky do naší třídy přišli žáci z 5. třídy, kteří pod vedením Mgr. Moniky Dušové dětem ukázali malý a velký koloběh vody v přírodě a hovořili o důležitosti vody pro náš život.
2.A – Skřítkovy objevy
Cílem pojektu je naučit vnímat přírodu a věci kolem nás všemi smysly jako nezbytnou součást lidí. Během roku budeme pozorovat přírodniny a živočichy, přiřazovat je k místu výskytu, zkoumat jevy a souvislosti, využívat k pozorování všechny smysly. Nedílnou součástí bude naše pokusnictví, které jsme si oblíbili už v první třídě. Podnikli jsme návštěvu Technického muzea a plánujeme podívat se do VIDA v Brně. Velmi inspirativní pro nás byl program pokusů z fyziky ÚDIF. Spolupracujeme s lesníky a čeká na nás program Rezekvítku – papír jako pomletý les a společně s ostatními třídami prvního stupně plníme úkoly do soutěže Lovci Nebes, oni pak za námi přijedou s ukázkou programu dravých ptáků.
2.B – Kouzlo lesa
Jedná se o projekt přiblížení lesa dětem formou her, obrázků, vycházek, zábavných úkolů a zážitků. Byli jsme krmit zvířátka v lesním společenství. Navštívil nás revírník s ukázkou sovy a jiného ptactva. Plnili jsme různé úkoly a dozvěděli se o společenstvích lesa. Děti by si měly uvědomit, že na této zemi, co my, bydlí s námi stromy. Měly by pochopit jejich důležitost v našem životě a poznat krásu lesa, která se v něm skrývá.
3. – Třetí třída hledá zapomenutá řemesla v okolí
Cílem projektu je společně s dětmi a jejich příbuznými najít a seznámit se s řemesly, která dříve byla v obci a jejím okolí. V praktických činnostech si některá řemesla vyzkoušet.
4. – Lesní rovnováha
Náš projekt se zabývá rovnováhou v lesním ekosystému, který se projevuje schopností regenerovat a vyrovnávat se s malými i velkými změnami jako jsou třeba lesní požár, přemnožení nebo vyhynutí jednoho druhu, dlouhodobé sucho apod. Rovnováha ekosystému je stav, který bychom mohli přirovnat ke zdraví. Pokud je lesní ekosystém v rovnováze (a tedy zdravý), může existovat po celá staletí bez jakéhokoliv lidského vstupu. Předpokládaným žákovským výstupem bude vyplněná a výtvarně dotvořená magická tabule rovnováhy (pracovní list formátu A3), která zobrazuje lesní ekosystém v rovnováze a zpráva o rovnováze v lese, který žáci pozorovali v terénu. Bude mít podobu malé knížky komiksů. Pokud se nám podaří vše splnit, získá naše třída roční certifikát Lesní třída.
Vtipný učitel, šťastný žák
(František Barták, 5. třída)
5. – Stavíme most mezi generacemi
Setkávání se se seniory v Domě sv. Alžběty jedenkrát za měsíc. Setkání se vždy zúčastní vybraní žáci V. a VIII. třídy tak, aby každý ze žáků navštívil domov minimálně jedenkrát. V rámci výuky V. třídy budou probíhat kolektivní tvůrčí činnosti a příprava na nadcházející setkání. Tématickým obsahem budou návštěvy reflektovat aktuální potřeby klientů Domova sv. Alžběty a roční harmonogram – podzimní práce v parku, Vánoce, Velikonoce, červnové závěrečné vystoupení sboru apod.
6. – Smysly
Cílem projektu je uvědomit si podstatu a význam všech pěti smyslů. Obeznámit žáky s tím, jak a k čemu jednotlivé smysly používáme. Přimět žáky k úvaze, co může způsobit, když některý ze smyslů nefunguje. Propojit téma mezioborově (Vv, Pč, Př, Čj…). Navštívit s žáky galerijní animaci zaměřenou na zapojení smyslů. Žáci budou kriticky uvažovat a nahlížet na téma z mnoha pohledů. Žáci si rozvinou kreativitu a invenci v rámci tvůrčí činnosti. V závěru žáci samostatně prezentují celoroční projekt v rámci týdenního festivalu i veřejně publiku.
7. – Řekni, kde ty děti jsou…
Cílem našeho projektu je, abychom se něco dozvěděli o životě židovské komunity na Tišnovsku a abychom získané poznatky předali spolužákům, rodičům a celé komunitě. Zaměříme se zejména na židovské děti a jejich osudy v průběhu druhé světové války. Pokusíme se vypátrat pamětníky. A to, co vybádáme, zpracujeme ve formě výstavy. Vyvrcholením projektu bude pokládání tzv. stolpersteinů jako vzpomínka na oběti a přeživší holocaust. Toto téma jsme si zvolili, protože myslíme, že téma holocaust, nesnášenlivost a xenofobie je stále velmi aktuálním tématem a je třeba na něj upozorňovat.
8. – Medializace ZŠ Deblín
Cílem projektu žáků 8. třídy je tvorba nových webových stránek – monitorování potřeb žáků, pedagogických pracovníků, rodičů a veřejnosti v souvislosti s webovými stránkami školy; grafická podoba webu; obsah stránek – a vydávání školního časopisu Sedmopolis – řízení jednotlivých rubrik, psaní článků, korektura textů, formátování článků a grafická podoba časopisu. Tímto projektem se snažíme podpořit prezentaci školy a její činnosti.
Dobrý přístup a pomoc na prvním místě.
(Pavlína Dvořáková, Lucie Juříčková, 9. třída)
9. – Univerzita druhého a třetího věku II.
Navazujeme na projekt 9. třídy ve školním roce 2014/2015, kdy žáci vyučovali své rodiče a prarodiče. Deváťáci si vyzkouší pozici „učitele“. Plánování: jak lekci připravit, jaké použít metody a pomůcky.