Informace o škole
motto:
Férová škola k nám i k Vám
Šťastní žáci – šťastná škola
(Kamil Bednář, absolvent 2016)
V naší škole najdete
Otevřenou komunikaci
Stavíme na otevřenosti k lidem, myšlenkám, názorům, spolupráci a sdílení. Pečlivě vybíráme učitele i asistenty, kromě odbornosti hledáme vždy lidský přístup, respekt k dětem a lidem vůbec. Podporujeme jejich společné sdílení a vzdělávání. Choďte se ptát přímo do školy, často se tak vyjasní mnohá nedorozumění.
Individuální přístup
Je pro nás důležité se dobře poznat a vzájemně se respektovat – děti i dospělí. Dát prostor každému, stavět na silných stránkách. Záleží nám na osobním pokroku každého.
Program „Začít spolu“
Program „Začít spolu“ u nás najdete v 1.- 5. ročníku, ranní kruhy, centra aktivit, hodnotící kruhy… „Začít spolu“ znamená učitel, dítě a rodič spolu. V jiných zemích se nazývá „Step by Step“ a vychází z pedagogického principu orientovaného na dítě. Zdůrazňuje individuální přístup k dítěti, kreativitu, rozvoj komunikace, schopnost řešit problémy, spolupráci a partnerství rodiny a školy.
Sebehodnocení a slovní hodnocení
Naše škola na prvním stupni hodnotí děti pouze slovně, a to i na vysvědčení.
Děti ve všech ročnících vedeme k pravidelnému sebehodnocení. Hodnotí si nejen výstupy, známky, ale také svoje postoje k výuce. Pak s učitelem konzultují svůj pokrok a uzavírají hodnocení.
Adaptační setkávání pro předškoláky „Hrajeme si ve škole“
Setkávání jsou zaměřená na adaptaci dětí na školní prostředí. Rodiče zde mohou sledovat zralost dítěte pro školu v oblasti rozvoje řeči, jemné motoriky, grafomotoriky, předmatematických představ, zrakového a sluchového vnímání, prostorové orientace, sociálních a pohybových schopností a dovedností. Kurz je zdarma, probíhá formou her jedenkrát měsíčně (od února do dubna).
Anglický jazyk už od první třídy
Ovládat anglický jazyk je pro budoucí uplatnění téměř nezbytné, tedy nabízíme angličtinu v první a druhé třídě jako nepovinný předmět. Od první třídy se ale děti neučí anglicky číst a psát. Naposlouchávají cizí jazyk formou her, písniček, básniček. Cílenější výuka angličtiny začíná od 3. třídy.
Hejného metoda výuky matematiky
Metoda přirozeně využívá zvídavosti, otevřenosti a zájmu dětí. Může tak plně využít jejich velkého potenciálu. Rozvíjí kreativitu, komunikaci, umění argumentace a logické myšlení. Metodu používáme na prvním stupni naší školy.
Terénní vyučování
Proč se o lese neučit právě v lese? Terénní vyučování je u nás ve škole oblíbenou formou výuky, využíváme velké školní zahrady, venkovní učebny i dalšího okolí obce.
Celoroční projekty tříd
Je pro nás důležité učení se v souvislostech. Každá třída zpracovává a na konci prezentuje roční projekt, který má význam pro školu či komunitu. Podařilo se tak např. obnovit hody v obci, vylepšit prostředí obce (např. autobusových zastávek), školy nebo školní zahrady (sázení jedlé zahrady, výroba sedacího nábytku), spolupracujeme s domem seniorů na Žernůvce a deváťáci každý rok organizují školní ples. V projektech děti využijí mnohé svoje kompetence, a to samozřejmě každý jiné.
Třídní schůzky s účastí dítěte na smluvený čas
Každý žák je pro nás jedinečný, preferujeme individuální setkání rodiny a učitele a společné sdílení náhledu na průběh vzdělávání.
Společné učení se staršími spolužáky
Žáci se vzájemně navštěvují – od mateřské školy až po ty nejstarší žáky – deváťáky. Ti starší připravují výuku a jiné činnosti pro mladší, učí se předávat jim své znalosti a zkušenosti.
Děti z 5. ročníku pečují celý rok o školkové děti, navštěvují je ve školkách, zvou je na připravené programy a provází je zápisem do první třídy. V roli šesťáků je pak provází první třídou, plánují společné akce, vycházky, čtení vysvědčení apod.
Projektové vyučování
Probíhají také projektové tematicky zaměřené dny. Na některých spolupracují namíchané skupinky dětí, např. od 1. do 9. třídy. Velké děti zpracovávají zadané téma, menší je např. doplňují obrázky. Učí se tedy navzájem a také se třídy mezi sebou lépe poznají. Velcí jsou najednou velkým vzorem a oporou pro mladší.
Spravedlivé podmínky a kvalitní vzdělání pro všechny děti.
Certifikát Rodiče vítáni
Splňujeme kritéria této značky, jsme školou otevřenou rodičům.
Výtvarné a hudební oddělení ZUŠ Tišnov
Naše škola vyčlenila učebny pro ZUŠ Tišnov. Žáci mohou na výuku plynule přecházet přímo po vyučování nebo z družiny či klubu, a tudíž odpadá nepříjemné dojíždění a dlouhé čekání.
Nabízíme kroužky jazykové, vzdělávací, sportovní, přírodovědné a s uměleckým zaměřením.
Prostředí pro výuku i pro relaxaci
V každé třídě a na chodbách najdete kromě místa na učení také tolik potřebné a využívané koutky k relaxaci: Koberce, sedačky, vaky, velké kostky ke stavbám, stolní fotbálky, malá horolezecká stěna, boxovací pytel, na zemi skákací panák… Chodby jsou často využívány k výuce.
Na chodbě u sborovny je klidová čtecí zóna a dětská knihovna.
Moderní vybavení
Všechno se vyvíjí, tedy i vybavení školy. Každá třída i učebna je vybavená velkou dotykovou obrazovkou nebo interaktivní tabulí, pedagogové mají pro třídy k dispozici tablety. Máme nakoupené další pomůcky pro výuku robotiky, multimediální výchovu apod. Škola využívá počítačovou učebnu. Kvalitní výuka na technice nestojí, ale úzce s ní v dnešní době souvisí.
Základní principy vzdělávání na ZŠ Deblín
Individualizace a diferenciace žáků
Usilujeme o to, aby každý žák mohl vyniknout a mohl zažít individuální úspěch.
Formativní přístup
Snažíme se vést žáky k tomu, aby přemýšleli co, proč a jakým způsobem se učí. Učitel se doptává, jestli jim vyhovuje způsob výuky a co by potřebovali jinak. Vedeme žáky (i pedagogy) k tomu, aby se učili také od sebe navzájem, říkali si vzájemně o pomoc. Žáci jsou průběžně vedeni k sebehodnocení a učíme je pracovat s kritérii, jak má dobrá práce vypadat. Třídní schůzky probíhají ve složení učitel-žák-rodič, obracíme se na nich tedy především na dítě, na jeho pohled a jeho potřeby při vzdělávání.
Rozvoj kompetencí
Při výuce myslíme na rozvoj všech kompetencí, jsou pro život důležitější než učivo samotné. Jedním z možností, jak posilovat kompetence dětí jdou celoroční třídní projekty, které si stanovují třídní učitelé se svými žáky.
Spolupráce s rodiči a širší komunitou
Důležitým aspektem efektivního vzdělávání je zapojení rodičů a širší komunity do činnosti školy a naopak zapojení dětí do dění na Tišnovsku. Děkujeme za akce, které organizuje KPŠ Kamarád nebo na kterých rodiče pomáhají. Zveme do školy veřejnost na výstavy prací dětí a pedagogů, většinou tématicky zaměřené (Den Země, výstavy k významným výročím atd.). Pořádáme dílničky a jarmarky, vystupujeme na akcích městyse Deblín. Spolupracujeme úzce se domy seniorů v okolí. Vedeme děti ke všímavosti, rozvíjíme chuť a odvahu zajímat se, ptát se a měnit svět kolem sebe.
Podpora pedagogů a inovativních forem výuky
Základem dobrého vzdělání je dobrý pedagog. Pedagogové ZŠ a MŠ Deblín se pravidelně vzdělávají, někteří se rozvíjí s podporou mentora, sdílí svoje zkušenosti na týdenních poradách, jezdí na společné výjezdy. Záleží nám na týmu, který s dětmi pracuje, a na klimatu celé školy.