Informace o škole
motto:
Férová škola k nám i k Vám
Šťastní žáci – šťastná škola
(Kamil Bednář, absolvent 2016)
V naší škole najdete
Otevřenou komunikaci
Je nám vlastní, stavíme na otevřenosti k lidem, myšlenkám, názorům, spolupráci a sdílení. Pečlivě vybíráme učitele i asistenty, kromě odbornosti hledáme vždy lidský přístup, respekt k dětem a lidem vůbec. Podporujeme jejich společné sdílení a vzdělávání. Choďte se ptát do školy, často se tak vyjasní mnohá nedorozumění.
Individuální přístup
Je pro nás důležité se dobře poznat a vzájemně se respektovat. Dát prostor každému, stavět na silných stránkách. Záleží nám na osobním pokroku každého dítěte.
Program „Začít spolu“
Program „Začít spolu“ u nás najdete v 1.- 4. ročníku, ranní kruhy, centra aktivit, hodnotící kruhy… „Začít spolu“ znamená učitel, dítě a rodič spolu. V jiných zemích se nazývá „Step by Step“ a vychází z pedagogického principu orientovaného na dítě. Zdůrazňuje individuální přístup k dítěti, kreativitu, rozvoj komunikace, schopnost řešit problémy, spolupráci a partnerství rodiny a školy.
Sebehodnocení a slovní hodnocení
Naše škola na prvním stupni hodnotí děti pouze slovně, a to i na vysvědčení.
Děti ve všech ročnících vedeme k pravidelnému sebehodnocení. Hodnotí si nejen výstupy, známky, ale především svoje postoje k výuce. Pak s učitelem konzultují svůj pokrok a uzavírají hodnocení.
Adaptační setkávání pro předškoláky „Hrajeme si ve škole“
Setkávání jsou zaměřená na adaptaci dětí na školní prostředí. Rodiče zde mohou sledovat zralost dítěte pro školu v oblasti rozvoje řeči, jemné motoriky, grafomotoriky, předmatematických představ, zrakového a sluchového vnímání, prostorové orientace, sociálních a pohybových schopností a dovedností. Kurz je zdarma, probíhá formou her jedenkrát měsíčně (od února do dubna).
Anglický jazyk už od první třídy
Ovládat anglický jazyk je pro budoucí uplatnění téměř nezbytné, tedy nabízíme angličtinu v první a druhé třídě jako nepovinný předmět. Od první třídy se ale děti neučí anglicky číst a psát. Naposlouchávají cizí jazyk formou her, písniček, básniček. Cílenější výuka angličtiny začíná od 3. třídy.
Hejného metoda výuky matematiky
Metoda přirozeně využívá zvídavosti, otevřenosti a zájmu dětí. Může tak plně využít jejich velkého potenciálu. Rozvíjí kreativitu, komunikaci, umění argumentace a logické myšlení. Metodu používáme na prvním stupni naší školy.
Terénní vyučování
Proč se o lese neučit právě v lese? Terénní vyučování je u nás ve škole oblíbenou formou výuky, využíváme velké školní zahrady, venkovní učebny i dalšího okolí obce.
![ŠVP Kaprálův mlýn](https://www.zs-deblin.cz/wp-content/uploads/2019/04/20190410_170050-600x450.jpg)
ŠVP Kaprálův mlýn
Celoroční projekty tříd
Je pro nás zcela přirozené učení se v souvislostech. Každá třída zpracovává a na konci prezentuje roční projekt, který má význam pro školu či komunitu. Podařilo se tak např. obnovit hody v obci, vyrobit smyslový chodník na zahradě školy, spolupracujeme s domem seniorů na Žernůvce a deváťáci každý rok organizují velkolepý školní ples. V projektech děti využijí mnohé svoje kompetence, a to samozřejmě každý jiné.
Třídní schůzky s účastí dítěte na smluvený čas
Každý žák je pro nás jedinečný, preferujeme individuální setkání rodiny a učitele a společné sdílení náhledu na průběh vzdělávání.
Společné učení se staršími spolužáky
Žáci se vzájemně navštěvují – od mateřské školy až po ty nejstarší žáky – deváťáky. Ti starší připravují výuku a jiné činnosti pro mladší, učí se předávat jim své znalosti a zkušenosti.
Projektové vyučování
Probíhají také projektové tematicky zaměřené dny, na kterých spolupracují namíchané skupinky dětí, např. od 1. do 9. třídy. Velké děti zpracovávají zadané téma, menší je např. doplňují obrázky. Učí se tedy navzájem a také se třídy mezi sebou lépe poznají. Velcí jsou najednou velkým vzorem a oporou pro mladší.
Spravedlivé podmínky a kvalitní vzdělání pro všechny děti.
Certifikát Rodiče vítáni
Splňujeme kritéria této značky, jsme školou otevřenou rodičům.
Výtvarné a hudební oddělení ZUŠ Tišnov
Naše škola vyčlenila učebny pro ZUŠ Tišnov. Žáci mohou na výuku plynule přecházet přímo po vyučování, a tudíž odpadá nepříjemné dojíždění a dlouhé čekání.
Nabízíme kroužky jazykové, vzdělávací, sportovní, přírodovědné a s uměleckým zaměřením.
Moderní vybavení
Všechno se vyvíjí, i my nechceme být pozadu. Každá třída i učebna je vybavena interaktivní tabulí, pedagogové mají k dispozici 30 tabletů, které využívají při procvičování učiva. Škola využívá moderní počítačovou učebnu. Kvalitní výuka na technice nestojí, ale úzce s ní v dnešní době souvisí.
- Počítačová učebna
- Počítačová učebna
Základní principy vzdělávání na ZŠ Deblín
Individualizace a diferenciace žáků
Usilujeme o to, aby každý žák mohl vyniknout a mohl zažít individuální úspěch.
Formativní hodnocení
Snažíme se vést žáky k tomu, aby přemýšleli co, proč a jakým způsobem se učí. Učitel se doptává, jestli jim vyhovuje způsob výuky a co by potřebovali jinak. Vedeme žáky k tomu, aby se učili také od sebe navzájem, říkali si vzájemně o pomoc. Žáci jsou průběžně vedeni k sebehodnocení a učíme je pracovat s kritérii, jak má dobrá práce vypadat. Třídní schůzky probíhají ve složení učitel-žák-rodič, obracíme se na nich tedy především na dítě, na jeho pohled a jeho potřeby při vzdělávání.
Rozvoj kompetencí
Ideálním prostředkem jsou ročníkové projekty, které si stanovují všichni třídní učitelé se svými žáky.
Spolupráce s rodiči a širší komunitou
Důležitým aspektem efektivního vzdělávání je zapojení rodičů a širší komunity do činnosti školy. Škola funguje jako komunitní centrum, kde jsou pravidelně organizovány přednášky, výstavy, kulturní akce, další vzdělávání.
Podpora pedagogů a inovativních forem výuky
Základem dobrého vzdělání je dobrý pedagog. Pedagogové ZŠ Deblín se každý rok vzdělávají, absolvovali kurzy kritického myšlení, formativního hodnocení, zážitkové pedagogiky, mentoringu, nových forem výuky (Matematika prof. Hejného, genetická metoda čtení, Začít spolu) a další.